"Asiakkaat äänestivät jaloillaan" kirjoitti Maakansa, ja lehti jatkaa...

Suomen mm-rallin aikana pistäydin 9-tien varrella Hankasalmella hampurilaisravintolaan, jonka tiesin jo entuudesta erinomaiseksi. Sana oli levinnyt - ostavia asiakkaita oli valtavasti. Ihmiset niin sanotusti äänestivät jaloillaan - ja tällä kerta positiivisesti.
Ja tästähän on kysymys kaikissa myyntitilanteissa. Pitää lunastaa, tai mieluummin ylittää asiakkaan odotukset.

Henkilökohtaisesti ajattelen, että kolmipäiväinen kurssi höyrystä ja lauhteesta on lähtökohtaisesti kuolettavan tylsä. Ajatus, että kouluttaja tykittäisi kolme päivää Powerpointia seinälle ja vielä lukisi rivistä riviin mitä slaideilla on, olisi umpiraskasta sekä kouluttajalle, mutta eritoten kuulijalle.

Siksi lähestymistapamme on toinen. Aihe on meille kouluttajille tärkeä, ja läheinen. Ja siksi se näkyy varmaan myös esitystyylissä.

Kevään 2023 osallistujapalautteessa eräs vastaaja muotoili asian näin:

”Opetus oli eläväistä ja sen takia mielenkiintoinen. Kysymyksiin sai vastauksia ja niissä paistoi luennoitsijoiden mielenkiinto.”

On muuten jännä tilanne, kun koulutukseen saapuu ihmisiä eri puolelta Suomea, eri työtehtävistä ja hyvin eri tyyppisistä yrityksistä. Tulijat, ehkä hieman pälyilevät toisiaan ja miettivät, että hoh-hoijaa. Edessä kolme päivää takaliston puuduttamista.

Siksi alku on tärkeä. Nostaa rima heti oikealle korkeudelle ja näyttää osallistujille, että tänne tullaan oppimaan ja että oppinen voi olla myös rentoa. Tärkeintä on asia. Se mitä puhutaan.
Ja kouluttajat toki puhuvat omasta kokemuksestaan. Itselläni kohta 30 vuotta työuraa Konwellilla ja sitä tietotaitoa ammennan koulutuksiin. Kuten koko kouluttajatiimi. Yhteenlaskettuna meillä kulloisenkin kurssin kouluttajilla on varmaan kokemusta lähes sata henkilötyövuotta.
  
Osallistujapalautteessa kuulija kirjasi kokemansa näin:

”Järkevästi jäsennelty kokonaisuus, jossa oikean elämän esimerkit. Elävä esitystapa ylläpiti mielenkiintoa koko kurssin ajan.”

Toinen iso aspekti on saada osallistujat ”avaamaan suunsa”. Kurssin alussa tavataan kertoa, että vaikka paikalla on osallistujia toisistaan poikkeavista yrityksistä – ehkä pienistä pesuloista suuriin kaupallisiin voimalaitoksiin, tai makeistehtaasta monikansalliseen lääkefirmaan – niin höyryprosessi heillä kaikilla on hyvin samantyyppinen. Jossain höyry tuotetaan, ja siirretään höyryputkistoa pitkin kulutuskohteeseen, jossa lauhteenpoistajat astuvat kuvaan ja lauhde palautetaan kattilalaitokselle uudelleen höyrystettäväksi. Ja koska prosessi samanlainen, niin myös haasteet. Siksi osallistujien avoin kommentointi palvelee kokonaisuutta. Ja luo osaltaan hyvää ilmapiiriä ja viihtyisyyttä.

Hyvän koulutuksen resepti on lopulta aika yksinkertainen. Mutta vaikeasti kopiotavissa. Sillä jos aito innostus ja kentältä hankittu ammattitaito puuttuu, niin feikki paistaa läpi.

Emmekä saisi sitä tärkeintä osallistujapalautteessa annettua arvosanaa: koulutukseen osallistujista KAIKKI, paitsi yksi, suosittelee koulutustamme kollegalleen. Ja se yksi kertoo, ettei hänellä ole yrityksessään kollegaa vastaavissa tehtävissä.


”Paras kurssikokonaisuus, jossa olen koskaan ollut!” 

Kiteytti eräs osallistuja kokemuksensa kevään 2023 osalta.
Ja se on jatkumoa aiemmilta kursseilta: blogit - Suomen parasta höyry- ja lauhdekoulutusta   ja Paras koulutus, missä olen ollut yli 30 vuoden työkokemuksella

Tutustu koulutustarjontaamme

  • asiakaspalaute
  • asiakastyytyväisyys
  • höyry- ja lauhdekoulutus
Bloggaajan muut kirjoitukset