Valitettavasti tämä varastointi on sellainen toimenpide, jonka myös valmistajat haluavat karsia pois. Komponenttien välivarastointi viedään lähelle nolla-tasoa, valmiista tuotteesta puhumattakaan.
Raaka-ainetoimittajat sentään varastoivat raaka-aineita, mutta sillä puolen peli onkin aivan toista luokkaa kun raaka-aineiden hintoja spekuloimalla voidaan saavuttaa raaka-aine hankinnoissa ja myynnissä huomattavia voittoja.
Eli lyhyesti sanottuna tuntuu kuin valmistava teollisuus luottaisi siihen että aina yksi porras taaksepäin hoitaa varastoinnin. Jokainen keskittyy omaan ydinliiketoimintaan ja kaikki siihen kuulumattomat ei kriittiset varaosat varastoidaan ympäri maailmaa ja ovat parhaassa tapauksessa vielä raaka-aine muodossa siinä vaiheessa kun tarve olisi suurin.
Monet asiakkaistamme yllättyvät nähdessään varastomme ja välillä tuntuu, että myynnin puolella varaston arvoa ei arvosteta tarpeeksi tai se ei saa sellaista huomiota, kuin sille kuuluisi.
Myyminen suoraan varastosta on helpottavaa, koska työläs logistinen sählääminen saadaan minimoitua ja toimitukseen tulee vähemmän riskejä ja liikkuvia osia.
Meidän varastomme on ollut tämän perheyrityksen kulmakivi ja toiminto johon asiakkaamme ovat voineet aina luottaa.
Varastoinnista voidaan olla montaa eri mieltä. Talouspäälliköt näkevät sitoutuneen pääoman rasitteena, myynnin puolella varastointi on pelkästään hieno asia kun tuotteet voidaan myydä silloin kun asiakkaalla on kiire.
Mistä tässä sitten on kyse? Ylimääräisestä kustannuksesta vai aidosti lisäarvoa tuottavasta toiminnasta?
Kysymme säännöllisesti asiakkailtamme palautetta toiminnastamme ja toimitusajat ovat tänä päivänä yksi merkittävistä kriteereistä toimittajan valitsemisessa. Ei sillä ehkä kauppoja voiteta, mutta pirun monta kauppaa voit hävitä liian pitkillä toimitusajoilla.
Asiakkaan näkökulmasta nopeat toimitusajat tarkoittavat joustavuutta töiden suunnittelussa, mahdollisimman lyhyitä katkoja tuotannossa, säästöjä omassa varastoinnissa.
Teollisuuden puolella varastointi keskittyy kriittisiin komponentteihin, mutta harvoin kiinnitetään huomiota niihin seuraavan kriittisyysluokan komponentteihin, joihin höyrylinjojen varusteetkin monesti kuuluvat.
Halusin kirjoittaa tämän blogin, jotta asiakkaamme näkisivät myös tämän puolen toiminnastamme. Tietyt tuotteet ovat aina löytyneet varastosta ja löytyvät jatkossakin. Höyry& lauhde puolella uskallan väittää että varastomme on Suomen kattavin. Toimilaiteventtiilien kanssa varastoimme erikseen toimilaitteet ja venttiilit, joten saamme aikaiseksi kattavan kombinaation erilaisia säätöventtiilejä. Toki näihin tarvitaan aina se asennustyö, joka voi viedä muutamia tunteja lisää.
Varoventtiilien myyminen suoraan varastosta oikeaan asetuspaineeseen asennettuna vaatii erikseen asiaan vihkiytyneen henkilön ja painepenkin, jossa varoventtiili saadaan asiakkaan haluamaan asetuspaineeseen. Tässä on alla meidän testipenkkimme ja asiakkaalle suoraan varastosta menossa oleva varoventtiili.
Mahdollisuus varastoida asiakkaan toiminnan kannalta tärkeitä venttiilejä voidaan aina neuvotella ja muutaman asiakkaan kanssa olemme sopineet esimerkiksi tiettyjen varoventtiilien tai tiettyjen toimilaitteiden varastoinnista. Eli jos sinusta tuntuu että törmäät tähän samaan toimitusaikaongelmaan liian usein sinun venttiilimyyjän kanssa, niin onko tätä ongelmaa mahdollista ratkaista kumppanuudella toimittajan kanssa?
Tämä sama ongelma kuuluu monen suusta, mutta harvoin näinkin yksinkertaista ongelmaa edes yritetään ratkaista.