Maanantaipäivään heräsimme aikaisin, jotta ehdimme klo 8.00 lähtevään bussin. Bussi oli luonnollisesti puolisen tuntia myöhässä. Bussivaihdot olivat Strasbourgissa ja Karlsruhessa ja päätepysäkki Stuttgartin lentoasemalla klo. 14.00. Lento lähti vasta klo 18.00, joten aikaa jäi tapettavaksi turhankin paljon. Toisaalta myöhäisempää bussivuoroa ei ollut tarjolla ja junavaihtoehto olisi mennyt liian tarkalle. Jälkikäteen ajatellen parasta olisi ollut meno-paluu suoralento Frankfurtiin ja sieltä junalla Strasbourgiin. Ei ole vaihtohässäköitä ja pääsee suoraan yhdellä junalla.
Otsikkotekstit on pääosin lähtöisin musiikkimies Jonin suusta
Säätila ei ollut ihan sitä mitä toivottiin, mutta toisaalta ei se etenemistämme haitannutkaan. Nyt kun ymmärtää reitin paremmin ja matkanteon hitauden, niin päivämatkat saisivat olla lyhyempiä ja tauot pidempiä. Tällöin olisi mahdollista tutustua matkan pikkukyliin paremmin. Suomeen jos haluaa verrata, niin osin samalla porukalla poljimme Kouvolaan keskinopeudella 22 km/h ja taukojen kanssa 18 km/h.
Kustannuksia reissusta tuli n. 850 €/hlö. Jakautuivat suunnilleen näin:
Lennot 200,-
Bussit 50,-
Fillari + välineet 150,-
Yöpymiset 200,-
Ruokailut 250,-
Pyöräilyä kertyi yhteensä n. 210 km helpohkossa maastossa. Pääkaupunkiseudulla samanlaista rasittavuutta voisi hakea esim. Nuuksion maisemista. Toki vastetta on saatavissa, jos poikkeaa viinireitiltä. Esim. meidän tekemä pummi oli 10% nousua 2 km ajan. Näin isolle porukalle ja tälle tasolle olisi hyvä olla edes yksi sähköpyörä käytössä, jota voisi tarpeen mukaan vaihdella. Meillä oli siis mukana henkilöitä, joilla ei ollut kesän ajalta yhtään pyöräilykilometria alla. Pyöräilyn osalta parasta oli, että saimme kulkea 90% matkasta kevyenliikenteen väylällä.
Blogien otsikkotekstit on muuten pääosin lähtöisin musiikkimies Jonin suusta, joka summasi päivän fiiliksiä musiikkikappaleiden kautta. Lopuksi reissutunnelmia satunnaisessa järjestyksessä.