Pyöräilimme vuosi sitten työporukalla konttorilta konttorille – Helsingistä Kouvolaa. Samoihin aikoihin oli HS:ssä juttua Ranskan rennoimmasta viinitiestä. Kouvolan lenkistä selviydyttyä kypsyttelimme ajatusta pyöräilystä ranskassa. Kevään aikana tehtiin päätös matkalle lähtemisestä ja varsin nopeasti meitä oli kahdeksan hengen ryhmä kasassa. Ikähaitarin ollessa 30….65 vuotta. Budjetti 5 päivän reissulle on 1.000 €/osallistuja
Alkuun jaoimme tehtävät. 1. Lentoliput, 2. pyörien kuljetus tai vuokraus, 3. reittisuunnittelu, 4. Majoitus 5. illalliset ja viinitila-asiat sekä 6. huoltovälineiden hankinta.
- Lento Strasbourgiin oli luonnollinen ykkösvalinta, mutta hinnan takia se jäi valitsematta. Kartan mukaan seuraavaksi lähin piste oli Stuttgart, joka valittiin. Halvimmalla homman tarjosi Travellink (190,-), jolta matka varattiin. Virhe. Matka varauksen suorittivat insinööri ja diplomi-insinööri ja siitä huolimatta (tai ehkä juuri siksi) tietokone-ohjelma onnistui yllättämään meidät +30 €/lippu lisäkululla. Lisäksi asiakaspalvelua ko. firmalta on todella hankala löytää. Lopulta lähetin palautteen paikkaan, josta sai kysellä kuitteja. Vastaus tuli viikkojen kuluttua huonolla englannilla ja ennalta arvattavalla sisällöllä. Kuljetus bussilla Stuttgartista Strasbourgiin, välissä 2h vaihto Karlsruhessa. Matkaa siis tehdään ihan huolella, mutta suhtaudutaan siihen osana lomaa :)
- Pyörien kuljetus Starsbourgiin ja takaisin olisi ollut n. 500 €/8 pyörää hyödyntäen Konwellin rahtisopimuksia. Tällöin pyörät olisi pitänyt ”purkaa” ja järjestää tuonti/nouto samasta paikasta. Ei hyvä, koska lähtö ja maalipaikka eivät ole samoja. Näin ollen päädyttiin vuokraamaan pyörät. Etsimme netistä pyörävuokrafirmoja, joita olikin yllättävän vaikea löytää. Loppujen lopuksi löysimme pari, jotka olivat samoissa hinnoissa. Esprit Cycles http://www.espritcycles.com/location-velo/ oli sijainniltaan meille parempi vaihtoehto. Lisäksi he tarjosivat meille pyöränoudon. Vakuusmaksu (deposit) on lähtökohtaisesti kallis 700 €/pyörä 5.600 €/8 pyörää, mutta yrittäjän mukaan tuohon on tulossa huojennusta tulevaisuudessa. Pyörään saa lisävarusteita just sen verran kuin tarvitsee. Laukut, lukot jne. Lukko muuten vie juomapullotelineen paikan. Pyörät noin 100 €/hlö + nouto 50 €/hlö
- Viinitien alkupiste on Marlenheim ja päätepiste Thann. Me lähdimme liikkeelle Strasbourgista ja päädymme Mulhouseen. Järkevintä ja helpointa olisi varmaan ollut reittikartan tilaaminen etukäteen. Tätä kun ei ymmärretty tehdä, niin suunnittelimme pyöräilyreitin Googlen ja Alsacen sivujen avulla. Etukäteissuunnittelun perusteella reitti vaikuttaa yllättävän tasaiselta. Keskimäärin samanlaista menoa, kuin Nuuksioon suuntautuvalla asfalttitieosuudella.
- 4. Tarkoituksena oli olla liikkeellä ennen sadonkorjuukautta, jolloin majoitustakin olisi hyvin saatavilla. Pääosin näin onkin, mutta valmistautuminen korjuukauteen on jo täydessä vauhdissa. Riquewihr – alueen sydän - oli täyteen varattu, eikä edes alueen matkailuneuvonta saanut meille petipaikkoja järjestetyksi. Onneksemme löysimme yhden majatalon, joka oli vapaa. Kokemuksia tästä paikasta myöhemmin. Kaikki muut yöt menee hotelleissa, kustannukset n. 100 €/huone/yö.
- 5. Täytyyhän tällä reissulla jotain syödä ja juodakin. Illallisravintolat aiomme etsiä paikan päältä fiiliksen mukaan. Riquewihrissä varasimme tastingin http://www.hugel.com/ tuottajalta. Valitettavasti ajankohdasta johtuen emme pääse itse tilalle.
- 6. Pyörän huoltoon liittyviä kamoja otamme jonkun verran mukaan. Lisäksi pyörävuokrafirmasta tulee jotain, kuten sisuskumeja. Pienen ensiapupaketin kokoamme itse.
Lähtö on edessä huomenna, jos mahdollista pyrin kirjoittamaan päiväkohtaisia kuulumisia. Alla vielä kuva omista reissukamoista ja odotetusta säätilasta.